Strefa ruchu pieszego i rowerowego, zakaz wjazdu ciężarówek i ograniczenie prędkości to niektóre zmiany w organizacji ruchu na starówce. Dzięki temu reprezentacyjna część grodu Kopernika stanie się jeszcze bardziej przyjazna dla osób, które ją odwiedzają, tu mieszkają lub pracują.
- Zmiany są efektem konsultacji społecznych, które zostały przeprowadzone przez Urząd Miasta Torunia i Miejski Zarząd Dróg w Toruniu od 8 lutego do 8 marca 2013 r. W efekcie ich wprowadzenia poprawi się bezpieczeństwo użytkowników ruchu i uregulowana zostanie kwestia ruchu rowerowego w obrębie Zespołu Staromiejskiego – mówił prezydent Torunia Michał Zaleski podczas konferencji prasowej, która odbyła się 13 maja 2013 r. - Podczas konsultacji łącznie zgłoszono 54 uwagi do projektu stałej organizacji ruchu. Po przeprowadzeniu przez Wydział Gospodarki Komunalnej UMT oraz Miejski Zarząd Dróg w Toruniu analizy wszystkich uwag przyjęto do realizacji 26 postulatów.
- Zmiany organizacji ruchu obejmą wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości, do 30km/h, w obrębie al. Jana Pawła II, Wałów gen. Sikorskiego, Szumana, Warszawskiej i Bulwaru Filadelfijskiego z wyłączeniem tych ulic, ograniczenie wjazdu pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony na ulice Zespołu Staromiejskiego, z wyłączeniem pojazdów służb miejskich i posiadających zezwolenie, a także wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Prostej, na odcinku od ul. Wysokiej do ul. Wały gen. Sikorskiego. Tu wyodrębnione zostaną pasy ruchu dla wyjazdu ze starówki – wylicza dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMT Marcin Kowallek. – Ponadto uregulowano kwestie ruchu rowerowego w obrębie ulicy Szerokiej i Królowej Jadwigi oraz na ul. Pod Krzywą Wieżą. Ruch rowerowy dopuszczono na następujących relacjach: Łazienna – Szczytna, Podmurna – Podmurna, Strumykowa – Przedzamcze, Strumykowa – Przedzamcze –Mostowa – Podmurna –Wielkie Garbary – Małe Garbary, ul. Pod Krzywą Wieżą. Pozwoli to na swobodny przejazd rowerem przez starówkę, szczególnie na relacji północ-południe.
Na starówce zostanie uzupełnione oznakowanie pionowe i poziome oraz uporządkowana treść tabliczek informacyjnych (ujednolicenie nazewnictwa).
W celu ujednolicenia zasad wydawania zezwoleń i ograniczenia uznaniowości przy ich wydawaniu opracowano także Opracowano także Regulamin wydawania i użytkowania zezwoleń upoważniających do wjazdu i postoju na obszarze Zespołu Staromiejskiego. Regulamin określa m.in. kiedy i w jakich sytuacjach można ubiegać się o zezwolenie, jak udokumentować zasadność i celowość dla uzyskania zezwolenia, w jakich przypadkach MZD może odmówić wydania zezwolenia, kto i w jakich przypadkach może zezwolenie zatrzymać i unieważnić czy ograniczenie postoju pojazdów z zezwoleniem do 30 minut.
- Co istotne, w trosce o stan środowiska w regulaminie zapisano, że od 2017 r. długoterminowe zezwolenia będą dostawały tylko pojazdy z napędem hybrydowym lub elektrycznym – dodaje prezydent Michał Zaleski.
Dodatkowo, po uwzględnieniu uwag po konsultacjach społecznych, wprowadzono następujące zmiany:
1. Wprowadzenie ruchu rowerowego na ulice jednokierunkowe dla ruchu samochodowego.
2. Udostępnienie ul. Św. Katarzyny do ruchu samochodowego – wjazd tylko od strony ul. Szumana na prawoskręcie wraz z parkowaniem równoległym po stronie północnej (dodatkowe 14 miejsc postojowych)
3. Wprowadzenie nowej Strefy Ruchu Pieszego i Rowerowego
4. Wprowadzenie na ul. Wały gen. Sikorskiego przy skrzyżowaniu z ul. Prostą – Uniwersytecką, segregacji pasów ruchu w kierunku wschodnim – lewy pas do jazdy w lewo z możliwością zawracania, prawy dla jazdy na wprost i prawo.
Nowa organizacja ruchu na starówce zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2013 r.
Organizacja ruchu na starówce to jeden z punktów przyjętego w kwietniu 2013 r. „Programu działań społeczno-gospodarczych dla zespołu staromiejskiego w Toruniu”. Poza powyższymi zmianami program zakłada także zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla samochodów osobowych. Może to nastąpić poza pasem drogowym w wyniku realizacji nowych inwestycji, m.in. budowy sali koncertowej na Jordankach oraz parkingów w rejonie ul. Gregorkiewicza. Docelowe zmiany przebiegu głównych dróg w sąsiedztwie starówki umożliwią reorganizację ruchu na części ulic otaczających ten teren, a w efekcie powstanie nowych parkingów.
Kolejne punkty to tzw. rower miejski oraz utworzenie strzeżonego parkingu dla rowerów. Poza istniejącymi strzeżonymi miejscami postojowymi dla rowerów - przy Centrum Sztuki Współczesnej oraz na parkingu podziemnym na pl. św. Katarzyny - proponuje się utworzenie kolejnych: na parkingu przy ul. Wały gen. Sikorskiego 23 (prowadzonym przez spółkę Targi Toruńskie) oraz na strzeżonym parkingu pod mostem drogowym (prowadzonym przez PZMot).
Pod hasłem „Rower miejski” kryje się natomiast wdrożenie bezobsługowego systemu wypożyczalni miejskich rowerów. System umożliwi wypożyczenie i zwrot roweru w dowolnej stacji przez całą dobę, we wszystkie dni tygodnia od marca do listopada. Użytkownik nie będzie się musiał martwić o to, że zostawia gdzieś swój własny rower na kilka godzin i ktoś może mu go ukraść. Koszty wypożyczenia będą bardzo niskie. Za pierwsze 20 minut bezpłatnie, od 20 minut do 60 min - 1zł). W ten sposób gmina chce zachęcić mieszkańców do korzystania z roweru jako zdrowego, ekologicznego i szybkiego środka transportu w aglomeracjach miejskich.
***
„Program działań społeczno-gospodarczych dla zespołu staromiejskiego w Toruniu” zawiera 50 zadań dotyczących spraw społecznych, gospodarczych, porządku i bezpieczeństwa oraz ładu przestrzennego. Dokument jest kontynuacją i uzupełnieniem działań już podejmowanych w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Torunia na lata 2007-2015. Umożliwi przygotowanie i wdrażanie konkretnych działań w długofalowej perspektywie, ale nie będzie dokumentem zamkniętym - zakłada się bieżące dostosowywanie jego zapisów do nowych wymagań i ich aktualizację w miarę potrzeb.
Zadania szczegółowe Programu podzielone są na dziewięć grup tematycznych:
• działania na rzecz mieszkańców zespołu staromiejskiego (m.in. wsparcie dla rodzin, współpraca ze szkołami, pozabudżetowe źródła finansowania działań o charakterze społecznym)
• aktywizacja osób bezrobotnych (m.in. możliwości dofinansowania miejsc pracy, szkolenia)
• wspieranie przedsiębiorczości (m.in. uproszczenie procedur związanych z prowadzeniem handlu, wspieranie branż chronionych i zanikających, promocja środowiska rzemieślniczego, preferencje dla przedsiębiorców po raz pierwszy podejmujących działalność w obrębie starówki)
• gospodarka lokalami mieszkaniowymi i użytkowymi (m.in. poprawa stanu technicznego oraz estetyki zaniedbanych kamienic, baza lokali do wynajęcia, system zamiany mieszkań)
• ład przestrzenny (zasady dot. reklam i szyldów, zredagowanie wytycznych do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w oparciu o przyjęte zasady gospodarki lokalami użytkowymi)
• organizacja ruchu drogowego (m.in. zmiany w organizacji ruchu, zwiększenie liczby miejsc parkingowych, rower miejski i strzeżony parking dla rowerów
• porządek i bezpieczeństwo (m.in. zwiększenie liczby patroli, intensyfikacja wykorzystania monitoringu, warsztaty samoobrony, wybieg i toaleta dla psów, budowa podziemnych pojemników na odpady)
• rekreacja, turystyka i wypoczynek (m.in. nowe miejsca rekreacji, zagospodarowanie Bulwaru Filadelfijskiego, nawierzchnie przyjazne pieszym, więcej ogólnodostępnych toalet z miejscami do przewijania niemowląt)
• kultura (plenerowa galeria, Festiwal Piernika, sezonowa scena plenerowa na Rynku Staromiejskim).
Link do strony artykułu: https://uww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/zmiany-w-ruchu-na-starowce